13 Brand Hypebeast yang stylo

Wen

Well-known member
Staff member
Hypebeast style masih sering dibicarakan hingga saat ini. Kerana adanya street style, sportswear, athleisure, dan segalanya yang berbau “streetwear” atau “sporty” membuat tren hypebeast muncul. Gaya ini semakin trendi karena banyaknya brand hypebeast apalagi ditambah dengan gaya para artis yang menerapkan tren ini. Walaupun kebanyakan streetwear brand berasal dari luar negeri, ada juga local brand yang sudah dimuat di website Hypebeast lho.

Trend hypebeast style adalah bentuk ekspresi diri anak muda melalui sebuah gaya personal. Mau tampil hype seperti anak zaman sekarang? Ketahui terlebih dahulu 17 items dan hypebeast brands terbaik ini untuk menciptakan hypebeast style.

Apa itu hypebeast style?

Sebelum masuk pada daftar brand dan item hypebeast style, kamu perlu mengetahui sejarah dari hypebeast itu sendiri. Definisi hype adalah sebuah tren kekinian yang dibicarakan banyak orang. Sedangkan beast mungkin bisa disebut dengan monster atau sifat fanatik. Jadi arti hypebeast adalah kebiasaan fanatik yang berlebihan terhadap suatu tren yang terkini

Hypebeast atau hype beast dapat didefinisikan sebagai seseorang yang mengikuti tren terkini atau seseorang yang memakai apa yang sedang "hype" (kekinian) tidak mungkin juga. Hypebeast juga disebut dengan seseorang yang mengumpulkan pakaian, sepatu, dan aksesori untuk tujuan mengesankan orang lain.

Pada mulanya, hypebeast dibuat sebagai wadah online untuk busana dan streetwear.Berfokus pada perkembangan mode dan menyajikan inspirasi secara visual, membuat hypebeast menjadi satu-satunya komuniti anak muda yang menyukai dunia streetwear. Hypebeast seakan menjadi sebuah platform di mana berbagai brand juga terinspirasi untuk mengeluarkan produknya yang relevan dengan aspek urban terkini.

Jom Kenali 13 Brand Hypebeast???
 

Wen

Well-known member
Staff member
1. BAPE

nigo.jpg


Didirikan di Ura-Harajuku, Tokyo, pada tahun 1993, A Bathing Ape (atau BAPE) dengan cepat dikenal sebagai streetwear brand dengan sentuhan Jepang. Pendiri Nigo (nama asli Tomoaki Nagao) adalah wajah dibalik Brand ini. Obsesinya pada Kasut kets, mainan, dan grafis tertuang pada tiap koleksinya.

Sudah tentu, BAPE terkenal dengan cetakan penyamaran berwarna dan terang. Serta hoodie hiu yang berada di atas wajah pemakainya. Motif reka bentuk yang berani telah menjadikan jenama ini popular di kalangan remaja di seluruh dunia.

2. Off White

off white.png


Kita hidup di zaman ketika pakaian jalanan menggegarkan lelaki bandar. Off-White adalah salah satu label yang menjadikan remaja ketagih dengan item yang berkaitan dengan 'streetwear'. Jenama ini adalah cetusan idea Virgil Abloh, pereka yang menarik.

Abloh sangat berpengaruh dalam dunia mode, tidak hanya untuk brand-nya sendiri, lebih dari 50 brand di dunia menyukai seleranya. Mulai dari Fendi, Nike, Adidas, hingga Louis Vuitton.

3. Supreme

hanef.jpg


Kamu pasti tidak asing dengan brand yang memiliki logo merah yang memblokir kata ‘Supreme’. Streetwear brand asal Amerika serikat ini didirikan oleh James Jebbia pada tahun 1994. Jebbia terinspirasi dari gaya khas berpakaian kaum muda urban Amerika yang sangat identik dengan skateboard, hip-hop, dan punk-rock. Daya tarik Supreme terletak pada strategi Jebbia yang mengeluarkan seri terbatas atas semua koleksinya. Tidak hairanlah orang muda sanggup beratur dari pagi untuk mendapatkan koleksi terhad dari Supreme.

4. Stüssy

stussy-basic-stussy-tee-96637_1.jpg
`

Jika Shawn Stussy belum menjelajahi bisnis t-shirt pada 1980, situasi mode streetwear saat ini akan menjadi dunia yang sangat berbeda. Setelah menciptakan tren dengan tee grafisnya, Stüssy adalah streetwear brand bercabang yang mewakili pakaian selancar dan skate. Hingga sekarang, Stüssy masih memengaruhi streetwear brand lain dengan tren logomania yang sangat mengakar dengan ciri khas streetwear brand.

5. Carhartt WIP
carhartt-wip-sweatshirts-und-pullover-carhartt-tricol-hamiltonbrown-vorderansicht-0423004_600x...jpg


Siapa sangka bahawa jenama yang didirikan untuk pekerja kolar biru Amerika Utara pada tahun 1800-an suatu hari akan berubah menjadi label pakaian jalanan? Carhartt WIP diasaskan oleh Hamilton Carhartt di Detroit, Michigan. Jenama fesyen lelaki ini mula menghasilkan keseluruhan karya pada tahun 1889. Kemudian pada tahun 1994 Carhartt menambahkan WIP sebagai jenama terbarunya.

6. WTAPS
wtaps.jpeg


Mungkin ini adalah nama yang cukup sukar untuk diucapkan. Menurut Tetsu Nishiyama, WTAPS diucapkan 'double taps'. Label Jepun ini terdiri daripada koleksi potongan pakaian, corak ketenteraan, dan pakaian kerja dengan gaya utilitarian Jepun. Jadi, anda dapat membayangkan bahawa koleksi WTAPS terdiri daripada banyak tentera hijau, seluar kargo, dan hoodie longgar, dalam gaya Ivy League.

7. A-Cold-Wall*
A-Cold-Wall* salah satu streetwear brand (Foto: WTAPS)


A-Cold-Wall* didirikan oleh Samuel Ross pada tahun 2015. Mungkin kamu berpikir brand ini berasal dari Amerika Serikat, namun label streetwear tidak hanya berasal dari Negeri Paman Sam saja. A-Cold-Wall* berasal dari UK dan lahir di Brixton. Merek ini menciptakan konsep figuratif yang terjadi pada kehidupan manusia sehari-hari.

Ciri khas label ini terletak pada t-shirt logo yang dibuat dengan tangan, anda tahu! Setiap logo dipasang sendiri oleh pereka dan menjadi jenama dengan populariti tinggi dalam masa yang singkat.

8. Elhaus
Disco-Shirt-Maple-Elhaus-Yellow-3.jpg


Jenama tempatan dari Jakarta ini, yang dimiliki oleh dua orang muda, Elhaus, telah berjaya memasuki arena antarabangsa sejak tahun 2014. Bahkan sneakersheads dan pencinta gaya jalanan seperti Hypebeast dan Highsnobiety juga memberi reaksi positif terhadap label yang memfokuskan pada jeans.

Jenama hypebeast Indonesia, yang telah berdiri selama lebih dari lapan tahun, memang menjadi kegemaran peminat denim di Indonesia, bahkan di peringkat antarabangsa. Elhaus lahir dari Peraduan Denim INDIGO dan berhak mendapat koleksi kecil untuk koleksi pertamanya yang mencuri perhatian dengan perincian reka bentuk yang menarik.

Salah satu koleksi yang menjadi perhatian adalah handmade leather patch dan leather raised belt-loop. Brand milik Eduardus Adityo dan Raven Navaro ini memilih denim sebagai identitas labelnya. Karena denim dan jeans bersifat abadi, Edo dan Raven menuangkan idealisme visualnya pada sebuah “jeans” dan lahirlah jeans yang dibuat langsung dengan tangan.

9. Kappa
Kappa salah satu streetwear brand (Foto: Elhaus)


Kappa adalah jenama pakaian sukan Itali yang ditubuhkan pada tahun 1916 di Turin, Itali. Pada mulanya jenama sukan ini menghasilkan stoking. Kemudian, pada tahun 1950-an, Kappa memimpin pengeluaran seluar dalam dan kaus kaki di bawah syarikat Maglificio Calzificio Torinese (MCT). Tahun 90an menjadi kemuncak Kappa setelah kejayaan yang ditaja mereka memenangi trofi demi trofi.

Sebagai contoh, Juventus memenangi trofi Liga Juara-Juara untuk kali kedua pada musim 1995/1996, kemudian AC Milan memenangi trofi yang sama pada musim 1989/1990. Trend fesyen dan pakaian sukan retro membangkitkan Kappa sekaligus menjadikannya "kelas atas". Seluar trek dan seluar trek Kappa yang paling popular adalah model dengan jalur di bahagian sisi seluar.

10. Ellesse
eleese.jpg


Perusahaan apparel olahraga ini lahir di Italia pada tahun 1959. Era 70-an hingga 90-an adalah masa kejayaan brand ini. Kembalinya Ellesse ditandai pada 2010, dengan campaign “Heritage Collection”. Target market mereka kini bukan hanya para penikmat olahraga, tapi juga penikmat fashion. Tren retro sportswear yang booming membantu mereka untuk menancapkan bendera di dunia fashion. Koleksi Ellesse yang berwarna putih selalu menjadi favret para penggemar streetwear.

11. Champion
champ.jpg


Pada tahun 90-an di Amerika Syarikat sangat sukar untuk mencari baju sejuk Champion. Bukan kerana ia jarang berlaku, tetapi kerana jenama ini laris pada masa itu. Pada zaman kegemilangan itu, hampir semua orang memakai pakaian sukan ini. Dari kanak-kanak sekolah, skaters, hingga pencinta punk dan tegar, mereka menyukai Champion. Kini Champion adalah salah satu jenama lama yang kembali menjadi trend ketika ini. Kejayaan kolaborasinya dengan Supreme, Tak terkalahkan, dan jenama pakaian jalanan lain menjadikan Champion kembali ke puncaknya.

12. Hoodie
Hoodie untuk hypebeast style (Foto: Shutterstock)


Hoodie adalah item fesyen yang paling dekat dengan dunia hypebeast. Lebih-lebih lagi, hoodie yang besar! Tidak dinafikan bahawa hoodie hypebeast adalah salah satu pakaian lelaki yang paling selesa dipakai. Beruntung bagi anda yang gemar memakai pakaian luar ini kerana hoodies termasuk dalam trend gaya jalanan untuk lelaki sejak kebelakangan ini hingga sekarang. Sebab mengapa hoodie termasuk dalam senarai ini adalah kerana trend gaya pakaian sukan tidak pernah reda.

13. Sneakers
dior.jpg


Sneakers merupakan pusat dunia hypebeast! Para pencinta streetwear pasti setidaknya mempunyai sepasang sepatu dari berbagai brand seperti Nike, Puma, Adidas, Yeezy, Fila dan sports brands lainnya. Harga semua sepatu tersebut memang selangit, tetapi bagi para ‘monster’, sneakers seakan menjadi pasangan hidupnya dan sepadan dengan wang yang mereka keluarkan.
 
Last edited:

Hanef

Member
Moshed Trader Club
1. BAPE

View attachment 323

Didirikan di Ura-Harajuku, Tokyo, pada tahun 1993, A Bathing Ape (atau BAPE) dengan cepat dikenal sebagai streetwear brand dengan sentuhan Jepang. Pendiri Nigo (nama asli Tomoaki Nagao) adalah wajah dibalik Brand ini. Obsesinya pada Kasut kets, mainan, dan grafis tertuang pada tiap koleksinya.

Sudah tentu, BAPE terkenal dengan cetakan penyamaran berwarna dan terang. Serta hoodie hiu yang berada di atas wajah pemakainya. Motif reka bentuk yang berani telah menjadikan jenama ini popular di kalangan remaja di seluruh dunia.

2. Off White

View attachment 324

Kita hidup di zaman ketika pakaian jalanan menggegarkan lelaki bandar. Off-White adalah salah satu label yang menjadikan remaja ketagih dengan item yang berkaitan dengan 'streetwear'. Jenama ini adalah cetusan idea Virgil Abloh, pereka yang menarik.

Abloh sangat berpengaruh dalam dunia mode, tidak hanya untuk brand-nya sendiri, lebih dari 50 brand di dunia menyukai seleranya. Mulai dari Fendi, Nike, Adidas, hingga Louis Vuitton.

3. Supreme

View attachment 325

Kamu pasti tidak asing dengan brand yang memiliki logo merah yang memblokir kata ‘Supreme’. Streetwear brand asal Amerika serikat ini didirikan oleh James Jebbia pada tahun 1994. Jebbia terinspirasi dari gaya khas berpakaian kaum muda urban Amerika yang sangat identik dengan skateboard, hip-hop, dan punk-rock. Daya tarik Supreme terletak pada strategi Jebbia yang mengeluarkan seri terbatas atas semua koleksinya. Tidak hairanlah orang muda sanggup beratur dari pagi untuk mendapatkan koleksi terhad dari Supreme.

4. Stüssy

View attachment 326`

Jika Shawn Stussy belum menjelajahi bisnis t-shirt pada 1980, situasi mode streetwear saat ini akan menjadi dunia yang sangat berbeda. Setelah menciptakan tren dengan tee grafisnya, Stüssy adalah streetwear brand bercabang yang mewakili pakaian selancar dan skate. Hingga sekarang, Stüssy masih memengaruhi streetwear brand lain dengan tren logomania yang sangat mengakar dengan ciri khas streetwear brand.

5. Carhartt WIP
View attachment 327

Siapa sangka bahawa jenama yang didirikan untuk pekerja kolar biru Amerika Utara pada tahun 1800-an suatu hari akan berubah menjadi label pakaian jalanan? Carhartt WIP diasaskan oleh Hamilton Carhartt di Detroit, Michigan. Jenama fesyen lelaki ini mula menghasilkan keseluruhan karya pada tahun 1889. Kemudian pada tahun 1994 Carhartt menambahkan WIP sebagai jenama terbarunya.

6. WTAPS
View attachment 328

Mungkin ini adalah nama yang cukup sukar untuk diucapkan. Menurut Tetsu Nishiyama, WTAPS diucapkan 'double taps'. Label Jepun ini terdiri daripada koleksi potongan pakaian, corak ketenteraan, dan pakaian kerja dengan gaya utilitarian Jepun. Jadi, anda dapat membayangkan bahawa koleksi WTAPS terdiri daripada banyak tentera hijau, seluar kargo, dan hoodie longgar, dalam gaya Ivy League.

7. A-Cold-Wall*
A-Cold-Wall* salah satu streetwear brand (Foto: WTAPS)


A-Cold-Wall* didirikan oleh Samuel Ross pada tahun 2015. Mungkin kamu berpikir brand ini berasal dari Amerika Serikat, namun label streetwear tidak hanya berasal dari Negeri Paman Sam saja. A-Cold-Wall* berasal dari UK dan lahir di Brixton. Merek ini menciptakan konsep figuratif yang terjadi pada kehidupan manusia sehari-hari.

Ciri khas label ini terletak pada t-shirt logo yang dibuat dengan tangan, anda tahu! Setiap logo dipasang sendiri oleh pereka dan menjadi jenama dengan populariti tinggi dalam masa yang singkat.

8. Elhaus
View attachment 332

Jenama tempatan dari Jakarta ini, yang dimiliki oleh dua orang muda, Elhaus, telah berjaya memasuki arena antarabangsa sejak tahun 2014. Bahkan sneakersheads dan pencinta gaya jalanan seperti Hypebeast dan Highsnobiety juga memberi reaksi positif terhadap label yang memfokuskan pada jeans.

Jenama hypebeast Indonesia, yang telah berdiri selama lebih dari lapan tahun, memang menjadi kegemaran peminat denim di Indonesia, bahkan di peringkat antarabangsa. Elhaus lahir dari Peraduan Denim INDIGO dan berhak mendapat koleksi kecil untuk koleksi pertamanya yang mencuri perhatian dengan perincian reka bentuk yang menarik.

Salah satu koleksi yang menjadi perhatian adalah handmade leather patch dan leather raised belt-loop. Brand milik Eduardus Adityo dan Raven Navaro ini memilih denim sebagai identitas labelnya. Karena denim dan jeans bersifat abadi, Edo dan Raven menuangkan idealisme visualnya pada sebuah “jeans” dan lahirlah jeans yang dibuat langsung dengan tangan.

9. Kappa
Kappa salah satu streetwear brand (Foto: Elhaus)


Kappa adalah jenama pakaian sukan Itali yang ditubuhkan pada tahun 1916 di Turin, Itali. Pada mulanya jenama sukan ini menghasilkan stoking. Kemudian, pada tahun 1950-an, Kappa memimpin pengeluaran seluar dalam dan kaus kaki di bawah syarikat Maglificio Calzificio Torinese (MCT). Tahun 90an menjadi kemuncak Kappa setelah kejayaan yang ditaja mereka memenangi trofi demi trofi.

Sebagai contoh, Juventus memenangi trofi Liga Juara-Juara untuk kali kedua pada musim 1995/1996, kemudian AC Milan memenangi trofi yang sama pada musim 1989/1990. Trend fesyen dan pakaian sukan retro membangkitkan Kappa sekaligus menjadikannya "kelas atas". Seluar trek dan seluar trek Kappa yang paling popular adalah model dengan jalur di bahagian sisi seluar.

10. Ellesse
View attachment 330

Perusahaan apparel olahraga ini lahir di Italia pada tahun 1959. Era 70-an hingga 90-an adalah masa kejayaan brand ini. Kembalinya Ellesse ditandai pada 2010, dengan campaign “Heritage Collection”. Target market mereka kini bukan hanya para penikmat olahraga, tapi juga penikmat fashion. Tren retro sportswear yang booming membantu mereka untuk menancapkan bendera di dunia fashion. Koleksi Ellesse yang berwarna putih selalu menjadi favret para penggemar streetwear.

11. Champion
View attachment 329

Pada tahun 90-an di Amerika Syarikat sangat sukar untuk mencari baju sejuk Champion. Bukan kerana ia jarang berlaku, tetapi kerana jenama ini laris pada masa itu. Pada zaman kegemilangan itu, hampir semua orang memakai pakaian sukan ini. Dari kanak-kanak sekolah, skaters, hingga pencinta punk dan tegar, mereka menyukai Champion. Kini Champion adalah salah satu jenama lama yang kembali menjadi trend ketika ini. Kejayaan kolaborasinya dengan Supreme, Tak terkalahkan, dan jenama pakaian jalanan lain menjadikan Champion kembali ke puncaknya.

12. Hoodie
Hoodie untuk hypebeast style (Foto: Shutterstock)


Hoodie adalah item fesyen yang paling dekat dengan dunia hypebeast. Lebih-lebih lagi, hoodie yang besar! Tidak dinafikan bahawa hoodie hypebeast adalah salah satu pakaian lelaki yang paling selesa dipakai. Beruntung bagi anda yang gemar memakai pakaian luar ini kerana hoodies termasuk dalam trend gaya jalanan untuk lelaki sejak kebelakangan ini hingga sekarang. Sebab mengapa hoodie termasuk dalam senarai ini adalah kerana trend gaya pakaian sukan tidak pernah reda.

13. Sneakers
View attachment 331

Sneakers merupakan pusat dunia hypebeast! Para pencinta streetwear pasti setidaknya mempunyai sepasang sepatu dari berbagai brand seperti Nike, Puma, Adidas, Yeezy, Fila dan sports brands lainnya. Harga semua sepatu tersebut memang selangit, tetapi bagi para ‘monster’, sneakers seakan menjadi pasangan hidupnya dan sepadan dengan wang yang mereka keluarkan.
Terima kasih tuan @Wen kerana featuring saya di dalam article tuan.
 

Latest posts

Recommended Brokers

Kami hanya memilih broker yang terbaik!

INTRADAY Squawk

Klik Play ▶️ / tajuk berita untuk dengar Recap Pasaran

Live Forex Price

Live Crypto Price

Top